En tiärä itkiskö vai nauraas. Korjasin täs päivänä muuanna ympäristötiaron kokeeta. Aihealue oli Suamen maantiarosta. Piti tiätää läänit ja niiren pääkaupungit, vaikka eihän enää lääniäkään oo. Oppikirjat ei voi alla aijantasalla, ku ne läänit poistuu vasta vuarenvaihtees.

Kysyttihin pääkaupunkia ja sen kaikki tiäsi. Hallitusmuatua kysyttäes tuliki jo vaihtoehtoja: joku eherotti valtakuntaa ja toinen itävaltaa. No valta ku valta.  Rakkahan isänmaan ikä olikin jo visaasempi kysymys. Ittenääsyyspäiväksi eherotettihin monenmoosta päivämäärää.

Kovin vanhaksi Suamia meinas yks, joka eherotti 6.12.1889. Eres päivä ja kuukausi oli oikeen. Jonkun miälestä se on 17.10.1917. Nuarennusleikkauksen teki pari vastaajaa: 6.12.1931 ja 2.1.2009!! Kenenkähän vallan alla moomma ollu tuahon asti. Vastaajat oli kolomasluakkalaasia. Pitääskö täs arvostella opettajan huanua opetustaitua vai oppilahien huanua muistia.

Moon itte ollu aina kiinnostunu maantiarosta ja kartat on tullu tutkittua hyvinki tarkkahan. Ja viäläki mä tykkään olla kartalukija reissuulla, vaikka nykyaijan navigaattorit onki, mutta eihän niihin voi luattaa. Mä tiätysti kuvittelin, jotta kaikki kakarat on yhtä hyviä ku mä .

Tuntuu jotenki ihmeelliseltä, että nua oppilahat ei osannu piirtää Suamineituakaa niinku mä olsin orottanu. Jokku osas piirtää pään ja käsivarren ja hoikan uumanpaikan, mutta toisilla oli vain epämääräänen läntti paperis. Jokku sijootteli kaupunkiaki oikeisihin paikkoohin, toisilla ne oli siälä läntin sisällä sikin sokin. ne piirti jakson aluus ennen aiheen käsittelyä, sitte siinä puales välis ja jakson lopus iliman mallia. Mä orotin, jotta ku asiaa käsitellähän ja karttaaki ja rajoja tutkitahan, että ne olis paremmin osannu hahmottaa oman maan. Molin pettyny. Orotinko mä liikaa, onhan ne viälä piäniä nua kolomoset.

Muuten huamasin, jotta blokkaajavuasi on tullu täytehen eileen. Niin se aika menöö...