Löytämisen riamu on aina mahtava tunne. Varsinkin jos löytää karoksis olevan. Jällehennäkemisen riamulla ei oo rajoja. Ilo aivan puluppuaa syrämestä. Sama tunne valtaa oli löyretty ihiminen taikka tavara. 

Toisenlaanen ilon tunne leviää sisuksista, ku löytää sellaasta mitä ei tiääny karottanehensa tai eres olevan olemaskaan. Se tunne on sellaanen yllättynehen riamullinen, vähä hämmentyny tai häpiällinenkin.

Mä tulin kokeneheksi tuan jäläkimmääsen löytämisen riamun ja ilon. Samalla huamasin ittessäni häpiänkin tuntehen. Hyvä, että en kattellu ympärilleni, jotta näkikö kukaan. Että mä oon vähä tyhymä. No, se ei oo tiätysti mitää uutta, mutta joskus sitä luuloo olevansa fiksumpi mitä onkaan. Onneksi asialla ei ollu siliminnäkijöötä, ettei tarvinnu ruveta keksimähän mitää selityksiä...

Olin lähärös viikkopestihini pyärällä. Moon tällä viikolla käyny aina siinä kaharen horvis päivällä pissittämäs yhtä piäntä kääpiövillakoiratyttöä. Sitä hoitaa muutoon perheen aikuunen poika, mutta ku se on töis, ei se koira jaksa olla koko päivää tyhyjäämättä rakkoansa. Iskä ja äiskä on reissus.

No, mä olin lähärös sinne ja ny oli pari päivää niin lämpööstä, jotta tarkeni vallan tuluvahousuulla. Ne on jo muutaman vuaren vanhat housut ja oon tuskaallu, ku niis on vain sellaaset olemattomat valetaskut, johona on knappi viälä päällä. Nenäliinaa moon tukkinu siihen valetaskuhun ja justihi se sinne mahtuu. Mutta ny mulla oli sen koirahuushollin avaan käres enkä uskaltanu siihen taskuhun sitä laittaa, ettei putua.

Siinä taskua näpelööres huamasin, jotta joku sauma on ruvennu purkaantumahan. Vetääsin pikkuusen langan päästä ja kas kummaa ompelehen alta palijastuu tasku. Oikeen kunnon kokoonen. Mä olin aivan hämmennyksis, jotta kuka sen oli niihin housuuhin ommellu, ku ei tähän asti ollu plakkaria osunu silimihin. Ja viälä molemmin pualin. Kyllä mä siunaalin ittiäni, jotta oon ollu silimätöön, ku en oo ennen huamannu purkaa niitä taskusaumoja. Niin mä sitte pyäräälin iloosesti koirakaveria kattomahan ja avaan pysyy talles vanahojen housujen uures taskus.

 Eksyyn kivahan blokihin ja lupasin linkittää sen tänne. Siälä on arvonta menos.