Nuan mä sanoon kersoolle kerran, ku oli ruakaalus meteliä. Onneksi ne ei huamannu ryveta viisasteloho, jotta kuinka voi syärä suu kiinni. On näitä kualemattomia lausahruksia muitaki, nii ku, että pissaa reippaasti. Mä en oo viälä ittekkää oppinu kuinka se tapahtuu, mutta päiväkodis tuli usiemman kerran se sanottua, ku vessan oven takana oli pitkä jono kakaroja orottamas. Kaikkienha oli käytävä vessas ennen pihalle menoa, oli hätä tai ei. Ja josei sitää hätää ollu, sitä piti vähä teetellä, et olis eres pari pisaraa saanu pyttyhy. Pissaa siinä ny sitte reippahasti! Ja jos se hätä oli, nii kyllä se mun miälestä tuloo omalla paineellansa.

Joskus nua mukulat on ittekki tokaassu jotakin hassua. Me tapasimma kirijoottaa niitä ylähä ruutuvihkohon. Eihä niitä enää huamisin muista, vaik ei olsi vanha eikä rementoitunukkaa. Meidän ammattiliitto keräs niitä ja julukaasi kirijan, johonka on muutama lasten lausahrus päässy mun silloosesta tyäpaikastaniki. Kirja sai nimensäkki (Maailmanviljelijät) yhren poijan sanoosta, ku sa sanoo, jotta "musta tuloo isoona maailmanviljelijä".

Täs on muutama niistä. "Se on lauluputki", kommentoi viisivuotias mikrofonia.

"Mulla ei oo käsivälineitä mukana!" valitti nelivuotias, jolta oli sormikkaat jääneet kotiin.

Lapset piirtelivät liitutaululle. Kaksivuotias:"Sieni on mälkä!" Siihen nelivuotias:"Ei se mikään mälkä oo, se on MÄRTÄ!"

Mutta mitä vastaasit poijalle, jota mä varoottelin heittelemästä tavaroota sanomalla, että mitä jos astiat olis menny rikki. Nelivuatias kuopukseni kysyy, jotta mikä on "jos"?

Samaane poikani sanoo kuusvuatiaana olevansa viälä horvin aikaa pihalla. Mä kysyyn, jotta mitä se on? "Se on epätasaanen aika". Se oli opittu hoitaja-Hilkalta, joka käytti sitä useen. Suameksiha se on noin-aika. Sanotahan jotta mä tuun 9:n horvis eli 9:n mais.

Muuten tänään mulle soitti lehtimyyjä, nainen. En sortunu ja onneksi sekin ymmärti lopettaa puhelun heti mun ekahan kialtosanaha. Moon taas ylypiä ittestäni, jotta sain oltua kovana. Muahan ei mikkää flikanheitukat saa lehtiä tilaamaha.