Se on ny tiäteellisestikki todistettu, notta koirat ymmärtää enemmän ku tähän asti on luultu. Moon tuan tiänny ilaman tiärettäki, meillähän on maailiman viisahin Hessu. Mullon ollu aikaa lukia lehtiä, ku miäsväki on autosuunnistuskisoos johonaki etelääses Suames. Mulla on siis a-luakan viikonloppu. Luin Koiramme -lehtä, jota julukaasoo Suomen Kennelliitto. Siinä oli artikkeli unkarilaasesta tutkijasta Ádám Miklósista, joka on tutkijaryhymänsä kans asioota funreeannu ja tuan asian ny sitte toristanu.

Jokkuhan on sitä miältä, notta koira on susi, tai on joskus ollu, mutta mä sain tuasta jutusta sen käsityksen, notta ne on kaks eri lajia. Tämä Miklós oli sen toristanu sillä, notta koira seuraa ihimistä ja sen eleetä ja liikkehiä, mutta susi ei piittaa tuan taivahallista ihimisehen huitomisista. Ne oli seurannu sellaasia susia, jokka oli tottunu ihimisehen, notta ei ne aivan suaraa mettästä niitä ollu tuanu. Miklós oli sitä miältä, notta koirat käyttäytyy mones suhtehes niinku pikkukakarat! Mitäs moon sanonu. Se sanoo, notta koirat on jotakuinki 1-2 vuatiairen tasolla tiarollisesti, mutta painotti se kuiteski, nottei koira oo lapsi kuiteskaa.

Evoluution myätä koira on oppinu ymmärtämähän ihimisen antamia viästiä ja lukemahan meirän kehon kiältä. Simpanssiilla ei oo tällaasta kykyä, niillei oo tarvetta sellaasehe, no ei sunkaa oo tarvetta, ku ei ne elä ihimisten kans. Sitte siinä oli juttua, kuinka koira oppii matkimaha ihimistä, ku se sille opetetahan. Näi se Miklós on ny huamannu - ny vasta.

No, voi hyvät hyssykät, tuanhan ny on tiänny kauan jokahinen, jolla jonkunlaane piski on jaloos pyäriny. Ei sunkaa niitä olsi opaskoirina ja avustajakoirina ja huumekoirina ja ... tiäsminä, jossei niitä olsi opetettu omahan tehtävähänsä. Onkaha ne unkarilaaset eläny tähän asti johonaki pimiäs kellaris iliman mitää tiatotuluvaa... kyllä moon aivan huuli pyäriänä.

Moon muutenki ny ärsyyntyny, ku pitkin iltapäivää on ollu sähkökatkoja, notta nykki jännitän saanko tätä lähäretettyä tuanne eetterihi. Jääkaappi koluutti siihe mallihi, notta se lentää taivahan tuulihin, ku monta kertaa yritti sähköt tulla ja ei. Kyll me ollaha haavoottuvaasia tuan sähkön kans, mikää ei toimi ja mitää ei voi teherä. Siinä mä sitte lueskelin nuata lehtiä aikani kuluksi.

Nii ja voi mikä katastrooffii, josei nähtääsi euroviisuja. Vaikka mun täytyy palijastaa, notta mä oon niistä ulukona ku hajuhernes. En oo joutanu seurata/kiinnostunu koko touhusta tänä vuanna. Meillä töis laittoovat veikkauksen kuuresta parhaasta, no enhä mä siihen voinu osalllistua, molsin pian laittanu sellaasia maita, jokkei eres osallistu koko kisaha. Sitte ne rupes sivistämähä mua Suamen kappalehesta, ku en mä tiänny sitäkää. Juu tuupista sitä mulle esiteltihi... en tullu hullua hurskahammaksi, vaikka sen kuulinki. Ny mä ajattelin, notta pitää vissihi illalla kattua, notta osaa sitte töis olla jäläkiviisas.