Ku tulin tänään töistä, oli portahilla isoo matkalaukku. Nykkö se Isoo Miäs on pannu mun maallisen omaasuuteni kapsäkkihi ja portahille, notta siinon, senku lähäret lätkimähä. Mä kummiski menin viälä sisälle, niin eiköhän eteeses ollu toinen - vähä piänee kapsäkki. ja mun tyähuanees kolomas, sellaane isoo. Onko mulla nuan palijo rompetta kertyny, notta oikeen saan kolomella laukulla lähtiä...

Totuuren nimis on sanottava, jotta mä tiäsin kupletin juanen. Esikoonen on raijannu jo parin viikon aijan irtaimistonsa takaasi kotia. Kuivat puut ja konehet on autotallis, vaattehet ja muu piänempi tavara pussiis ja nyssyköös siälä sun täälä. Kuinka sille yhyrelle ihimiselle on voinu muutaman vuaren aikana tuallaane määrä kertyä tavaraa? Ei se kotia silti oo muuttamas, luajan kiitos. Se lähtöö viireksi kuukaureksi ulukomaan hommihin ja sanoo opiskelijakämppänsä irti, jottei turhaa tartte maksaa.

Kyllä se on taas outua, ku se menöö niin kauas ja pitkäksi aikaa. Niillon koulun ja tyäpaikan kans jonkunlaane yhteenen projekti, johonka kuuluu ensin parin kuukauren harjoottelu ja sitte loppuaika on kesätöitä siinä projekstis. Näin moon ymmärtäny. Onha se ollu jo kolomena kesänä reissuhommis, mutta kyllä se äiteen syrämehen ottaa, ku poika maailmalle lähtöö. Tämän hetken tiato kohteesta on vain maa,  "ei itkeä saa Argentiina". Sehän on toisella pualella maapalloa. Onneksi on skype!

Yhtenä kesänä se oli melekeen koko kesän Bangladesis. Se oli kuulemma surkia paikka ja kuvista päätellen näin oliki. Se köyhyys ja kaikki korruptio ym. Kyllä matkaalu avartaa ja siperia opettaa. Mistähä se on tuan kulukuriluanteensa periny?

Ens kuun aluusta sillon lähtö ja ne kapsäkit katuaa porraspäästä. Onkha naapurit jo huamannu sen isoon siinä portahilla. Kyllä niillon ny pohtimista, notta kumpikohan meiltä saa lähtiä, minä vai Isoo Miäs.