Ei pirä paikkaansa vaikka Vilukissi täs hetki sitte yritti sellaasta väittää, ku yritimmä hetulahuivia värkätä sen keittiön laattialla, ja mä hätistin poloveni alta auringonkukan siämeniä. Kyllä sellaanen kova siämen toista kovaa, mun polovia vasten tuntuu ilikiältä varsinkin ku nojasin koko painollani sitä polovia vasten.

Mutta mun piti toristaa etten oo mikää piaruunen rinsessa, joka marajaa piäntä hernestä patjansa alla. Nimittäin täs yhtenä päivänä tein joulusiivoja makuuhuanehes (meirän joulusiivot on niinku joillaki viikkosiivot tai niinku meillä kuukausi- tai kaksisiivot) ja vaihroon petivaattehia ja imuroottin sängystä koirankarvoja. Minen ymmärrä kuinka niitä karvoja on sängys vaikkei koira saa sinne eres mennä. Mä luulen, notta isäntä teköö mulle kiusaa ja kerää niitä sinne jotton mulla sitte mitä imuroora.

Siinä petauspatjaa nostaesnani silimihini osuu kuulakärkikynä. En oo sitä nukuesnani miksikää havaaannu. Ihimettelin kyllä ettei niitä kyniä ollu usiempaa, ku meillä molemmilla on tapana teherä ristikkoa sängys ja joskus kynä putuaa kärestä, ku nukkumatti tuloo kesken kaiken ja kynät pakkaa karota kummasti huushollista aina aikaaijoon. Niin, notta en oo kovin herkkä hipiäänen, ku kokonaanen kynä saa kaikes rauhas olla yhyren patjan alla. Eikös sillä rinsessalla ollu ainakin kahareksan patjaa ja silti se hernes muka tuntuu muhkuralta eikä se voinu nukkua.

Joskus nuarempana nukuttihin teltaski eikä alusta kovin tasaanen ja pehemoonen ollu. Joillakin oli vissihin joskus käpykin selijän alla. Oon kuullu sellaasta kerrottavan. Niin kummasti siälä teltas sai nukuttua, jos sinne yleensä keriittihin konttia aamuyän tuntiina. Muistan keraasti ku oltihin nuarisoporukalla juhanusta viättämäs Saa ri jär vellä Ku koonhiakas, se oli sen tanssipaikan nimi, niin teltashan sitä yävyttihin. Silloon mitään mökkiä ollu niinku nykyysin nuariso on niin hianohelemoja, nottei ne katto teltan päällekkää. Tiätäkökää ne mikä teltta on.

Ei sen pualehen että mäkää enää telttahan menisin maata. No sitte vois harkita, jos sinne tuataas mulle joustinpatja tai jenkkisänky. Selekä on sellaanen jo täs iäs, nottei kovin kovalla ja ohkaasella telttapatjalla trenkääsi ittiänsä kiruttaa. Toristinkohan mä ny ittiäni vastahan ku rupesin ronkeliksi tuan nukkumisen suhtehen. Mutten mä siltikää tunnusta olevani piaruunen rinsessa, en.