Joku vuasi sitte tuli teeveestä tenavaan ohojelma, johona oli yks osuus tua otsikon Hoksaamo vai olikohan se koko ohojelman nimi, en ny muista. Se oli lähinnä tarkootettu esikoululaasille ja mä seurasin sitä sen takia meleko useen. Siinä oli aina joku mukava asia, jonka ne esittäjät (kersooksi naamioorut aikuuset) hoksas. Mä hoksasin kans mennä viikolla siivotesnani, notta mulla on aivan liian palijo tavaraa. Ku piti esti siivota, notta pystyy ruveta siivuamahan. Kaikki pöyrän päällystät ja muut tasaaset ja epätasaasemmatki pinnat oli kaikenmoista tärkiää tavaraa täynnä. Mä tein juhannussiivoja. Mutta älä kysy minkä juhannuksen, ku en mä muista enää. Moon seonnu laskuus, notta oliko ne vuaren 2008 vai 2009. Sovitahan, notta niistä ei enää piretä ja alootetahan aluusta ja ne olis niinku tämän vuaren eli tulevan juhannuksen siivot. Voi olla, notta pitää viälä vähän tyynnööstellä, ku siihen juhannuksehen on viälä aikaa, mutta jos en kerkiä/viitti/jaksa... niin saa kelevata näinsä. En oo niin turhan tarkka, notta pitääs jynssätä nurkasta nurkkahan ja katosta laattiahan.

Mutta tuasta hoksaamisestahan mun piti toimitella. Tosiaan hoksasin, notta tavaraa on ja liikaa. Mä tarttisin varmahan sellaasen ammattijärjestelijän huusholliani tuunaamahan. Oon tainnu ennenki asiasta mainita. Mutta en taira tohtia pyytää sellaasta meille. Munhan pitääs koko aijan pelijätä, notta se paasaa roskihin mun tärkiöötä tavaroja, jokka mä oon vaivalla saanu kerättyä vuasien varrella. Mitä siitä tulis, jos mä kulukisin sen peräs hokien, nottei sitä  eikä sitä eikä ainakaan sitä saa roskihin laittaa. Mä voin tarvita niitä joskus. Ja monta kertaa on aika tavaran kaupinnu.

Piti tänään käyrä kirppiksellä ettimäs knappia, ku omis kokoelmis ei ollu sellaasia kirkkahan färisiä. Kirppiksellä oli, mutta olivat laittanehet sellaasen kokoelman erifärisiä knappia langalla yhtehen, notta piti ostaa niitäkin miten olsi tarvinnu ainakaan ny justihin. Yhyres pussis oli metallinen sormustin, nepparia, nuppineuloja ja silimäneuloja, sellaasia piänisilimääsiä, notta tarttoo suurennusklasin langan pujottamisehen, jos ny eres on niin ohkaasta lankaa, joka mahtuu läpi. Oikeen luki, notta finest gold eyed sharps. Muka kultaa, tuskinpa vain. Laitoon toristusaineiston nähtäville:   

    Nua vaaliat pötkylät on korkki korkkia. Ne on aivan käyttämättömiä ja olivat avaamattomas pussi. Ne oli pakko pelastaa. Moon keränny niitä. Viälä en tiärä mihinkä käytän, mutta aika näyttää.

Mun hoksaamosta on päässy katuamahanki yks onales, se langattoman hiiren piäni tikku, joka pitää laittaa tuahon konehen tornihin. Siitä hiirestä meni patterit tyhyjiksi täs joku aika sitte ja laitettihin tua pitkähäntäänen hiiri tilalle siksi aikaa, ku uuret patterit tuloo ostettua. Ny ei sitä onalesta löyry mistään. Se Joku on taas käyny meillä ja karottanu sen. Se on sitte kumma hyypiö, ku sen jäljiltä yleensä kaikki katuaa tai sitte se ei tee koskaan mitään. Tai viälä pahempi se teköö aina jotakin peruuttamatonta. Koskaan sitei silti näjy. Osaaki olla vikkeläkinttuunen, ku ei kiinni saa koskaan. Mä en tiärä onko muis huusholliis tälläästä Jokua, meillä se majaaloo useen. 

Ny mä meen kattelohon sitä karonnutta kuvatiarostoa, jos vaikka saisin sen Jokun rysän päältä kiinni.