Moon ny tullu siihen tuuminkihin, jotta se on alan vaihto pian eres. Mä rupian yäkööksi. Ei sen oo väliä mitä tyätä se yäkkö teköö, pääasia, että teköö. Moon ny valavonu jo kolomena yänä ja miättiny ja suunnitellu ja vääntäny ja kääntäny milloon mitäkin asiaa. Pääasias ittiäni. Oikialta kylijeltä vasemmalle ja sitte vasemmalta oikialle. Sitte taas aluusta tai päinvastoon. Uni on loppunu kesken. Tai en mä oo keriinny eres näkemähän yhtään unta, ku muutaman tunnin nukkumisen jäläkehen silimät aukee kirkkahasti niinku tupahan valo. Harmittaa niin viätävästi, ku ei oo yhtään unta nähäny monehen yähön. Olis mukavee aamullakin nousta ylähä ku olis kiva uni, jota muistella ja kertua muillekin. Mutta ku ei ni ei sitte. Moon syyttäny jo puoleksi piänentynyttä kuutakin taivahalla. Sekun mollottaa viäläkin liian kirkkahasti. Toinen maharollinen syy vois olla ressi, positiivinen tai negatiivinen. Mulla on ny vähä sellaanen vaihe, jotta pitääs olla joko aikaa tai käsiä enempi. Pitääs teherä Takataskun joulukauppahan viälä palijo, palijo kaikkia kivaa. Uusia ireoota pukkaa koko aijan melekeen ovista ja ikkunoosta. Ja ku ei kerkiä kaikkia teherä, niin niitä näköö ja pongaa joka leherestä aivan ku kiusallansa.

Tuas ku miätiin mitä tyätä mä yäkkönä tekisin, niin tuli miälehen, jotta yäkoulu olis mua liki näin niin ku alakuhun. Ny on kauhiasti leheres ollu juttuja, jotta kakarat haluaas koulun alakavan myähemmin aamulla. Ne ku ei jaksa herätä niin varahin, jos pitää kahareksaksi jo mennä pulupeetin äärehen. Ilta ja yä menöö pelates ja sättäilles ja aamulla pitää päivittää veispuukki. Mä vaan kummastelen, jotta mitä sinne päivityksehan kirijootetahan. Onko siälä maininta yällisistä peliistä ja kaverien kans toimitteluusta vai mistä sitä asiaa kertyy yän aikana. No eni vei, mä perustean niille yäkoulun. Me opiskeltaas tosi tehokkahasti koko yä ja sitte ne sais aamulla nukkua niin pitkähän ku haluuaasivat. Jokku vois vetää sikeitä iltapäivähän tai iltahan asti. Ei olsi vanhemmilla hualen häivää jäläkikasvustansa. Ei ne olsi pahanteos eikä omin luvin pelaamas tai netis. Ne nukkuus sikiästi koko päivän. Ilalla ku vanhemmat tulis töistä, ne vois lämmähyttää kullanmuruullensa makaroonilooraa tai tuara tullesnansa kakaran lempipitsaa. Sitten ne päivänsätehet vai olisko ne ny yänsätehet, lähtis mun yäkouluhun ja vanhemmat sais omaa laatuaikaa.

Toinen vaihtoehto olis perustaa yäneulekaffila. Mä tiärän muitakin, jokka ei kerkiä nähärä unia öisin, ku niirenkään silimät ei pysy kiinni. Me keriittääs tikuta monet sukat, rasat, huivit ja patalaput ja samalla parannettaas maailima kohorallensa. Yäkaffilas olis myynnis meirän tuattehia ja rekkamiähet ja muut yäkyäpelit pirättääs kaffille ja ostaas vaimollensa tuliaasiksi uuret syylingit. Päivisin voitaas ottaa vuarootellen tirsat, ei tarttisi ovia panna kiinni ollenkaan. Oltaas auki niinku 7/24, vai kuinka se ilimaastahan ku ollahan aina auki. Enkä ny tarkoota tyhyjää kukkarua. Oltaas vähä erellä aikaamma, nythän ruakakaupat ja muut putiikit panoo ovet säppihin siinä yhyreksän mais illalla. Mä tiärän, jotta amerikas on kauppoja, jokka on aina auki. Olis meilläki vähä amerikkaa!

Otsikosta mun tuli miälehen keskikouluaijat, ku mä analysoon yhyres äirinkiälen ainehes suamenkiältä. Oli ollu vissihin jokku syksyyset viisukisat tai sitte sellaaset euroopalliset, en ny muista, mutta silloonhan laulettihin vain suameksi. Laulua en enää muista, mutta siinä oli palijo ää ja öö kirijaamia. Sei ollu mitenkään hianon kuuloosta. Ei tua yäkkökään kovin kaunis sana oo. Kuinkahan ne sen käsittää, joilla ei oo tiatokonehes ollenkaan äätä ja öötä. Orotan miälenkiinnolla kommenttia. Ny mun pitää lähtiä viälä sinne päiväarpeetihin. Uuren virman perustaminen ei käy kovin nopiaa. No, mä jatkan taas ens yänä sen suunnittelua.