Meinasin toimitella aivan muusta asiasta ku sellaasesta yksinkertaasesta, mutta kerkiäähän sitä toistekki niistä sitten. Olin maanantakina vähä niinku entisaijan ompeluseuras, johona naiset teköö käsitöitänsä ja välillä juarahan kaffia. Niin ja teetä. Tämä seura eruaa tuasta entisestä vain siinä, jotta me emmä oo kenenkään kotona vaan me kokoonnumma Taitovintillä. Siälä järjestetähän erilaasia käsityökurssia ja -iltoja ja välillä siälä saa touhata päivälläkin.

Mutta siihen asiahan. Mä löyrin siältä äiteen ompeluskopasta tällaasen vehkehen. Mä kysyyn sitte Ullalta, joka siälä vintillä on ohjaajana, josko se tiätääs mikä tämä on. Se heti siihen tuumas, jotta tämä on Sellaanen Yksinkertaanen... Me jäimmä orottamahan jatkua, että mikähän se ny sitten on. Se jäi sitten Sellaaseksi Yksinkertaaseksi meirän sanavarastohon.

Tua paksumpi metallipiikki on ontto eli siinä on reikä tuas puun ja metallipellin välis ja sitte tuala kärjes. Ohkaasempi piikki on umpinaanen ja terävämpi ku tua paksumpi. Ne on kiintiöötä eikä liiku mihkään. Tiärä onko koskaan heilunukkaan.

Ulla toi sitten näytille toisenlaasen, Sellaasen Kaksinkertaasen vai olisko ollu peräti Moninkertaanen. Päättelimmä, jotta tua mun Yksinkertaanen on esiaste nykyaijan tuftauskonehesta. Sellaasesta, jolla teherähän piäniä ryijyjä. Mä oon sellaasen ittekin värkänny. Pitääs siitäkin ottaa kuva joskus. Jos joku tiätää tualle onalehelle oikian nimen, otan kiitollisuurella vastahan.