Mulla on tapana aina silloon tällöön olla kruppukräätärinä, niin ku oon joskus kirijootellukki ja joitaki kuviaki ootta saattanu nähärä.  Viime syysloman aikoohi kruppasin Mansikki-laukun. Tein siitä niin isoon, jotta sinne mahtuu enempiki kirjoja kannettavaksi. En tullu ajatelleheksi, jotta raskahampi se on kantaa, mitä enempi sinne mahtuu.

                                  

Ainahan opettajalla pitää olla kaikenlaasta rekvisiittaa oppilahille näyttää. Laukus on oikeen vuarikin ja sitä vois käyttää vaikka kääntölaukkuna, ompelin saumat sillälailla, ettei ne rispaantunehet reunat näjy. En havaannu ottaa sisäpualelta kuvaa.

Jottei tua otsikko aivan unohtuusi, pitää kertua, jotta oon mä ennenki laukkuja väsänny. Tasan 20 vuatta sitte, olin kansalaaopiston kurontapiiris opettelemas kutomahan kangaspuilla. Muistan sen hyvin, ku orotin silloon meirän Kuopusta. Se täyttää pian 20 vee.

Mä osaan kutua sellaasta niin ku räsymaton tyylistä, poppanaa ja sellaasta. Mutta vaan, jos joku ne loimet laittaa niihin puihin. Kyllähän ne kokenehemmat kutojat yritti opettaa laittamahan niitä loimia, mutta eihän mun päähän yhyrestä kerrasta mitään jääny. Mutta kuroon mä monta poppanaliinaa, pari mattua ja seinävaatesta ja jonkun kuultokudoksen ikkunahan. Niin ja sen laukun. Tai siis siitä poppanakutehesta ensin se kangas ja siitä sitten mä ompelin sen laukun.

Mutta se jäi kesken. Eihän mun sinkerillä saanu ommeltua nii paksua, monin kerroon käänneltyä poppanakangasta. Siitä jäi krivat ompelematta. Se lojuu kaapis tämän 20 vuatta. Se aina silloon tällöön osuu mun kätehen, ku siälä kaapilla pengastin. Joka kerta ajattelin, jotta pitääs kysyä, jos jollaki olis kotikonesta järiee ompelumasiina, mutta aina se jäi...

Olin täs ennen joulua tuala meirän taitovintis tekemäs sitä vapaalankahuavutusliiviä (kuva johonaki erellisis postauksis) ja siälä tuli T:n kans puheeksi, jotta sillä on teollisuusompelukones. Mä heti muistin sen mun laukkutekelehen (se on vissihin painanu mun miältä nämä vuaret ku heti pulpahti pintahan) ja kysyyn T:lta jos se viittiis kokeella sillä sen masiinalla saisko siihen ne krivat ommeltua. Sanoon viälä, jottei sillä kiirusta oo, vois olla seuraavat 20 v. hoiros sillä.

No, eihän T sitä niin kauan pitäny. Ennen joulua jo soitti, jotta laukku olis valamis. No, ny mulla on kaks  isoa laukkua. Kiitos T:n!

            

Molemmat laukut on hyviä kauppakassiakin. Mahtuu monta maitopurkkia. Jos vain jaksaa kantaa. Pitääpä alakaa suunnitella seuraavaa laukkua, joka olis sitte 20 vuaren päästä valamis. Tottapa nua ny kestää sen aikaa.