Mulla oli ny se oma tuumootunti, ku koiruus mua ulukoolutti. Siinä talsies vesisatehes tuli miälehen, notta ny on oikia koiranilima vai olisko se -ilama? Mihinä päin sanotahan ilima ja ilama? Ilimapallo ja ilamapallo. Tai helema ja helama. Tai silimä ja silämä.

Onko tämä ny samanlaanen ku se tupahan ja tuphan, että mihinä loukoolla kortteeraa, niin sitte sanotahan niin ku on aina siälä päin ruukattu sanua?

Nämä murrealue-erot ei oo mun vahavinta tiatotaitoa. Silti mä erootan murtehista eri vivahtehia ja jos joku on toisesta kinkeripiiristä, sen palijastaa joku tiätty sana.

Muistin, notta mulla on joku merrekirija hyllys ja nappasin sen käteheni: Kuusiston Sanelman Voi yhyren kerran (1984). Selaalin sitä, mutta emmä vastauksia nuahin kysymyksihini saanu. Siinä oli eri leheris julukaastuja pakinoota, joita mä ny meen lukemahan.