Loman alaku sai aikahan sen, notta kävin kirijastos. Yks ystäväni, Marja  suasitteli yhtä lukemaansa kirjaa, ku puhelimes juteltihi ja melekeen siltä istumalta pyärähdin kirjastoho, joka on huutomatkan pääs meiltä.

No, mun tuurilla ei tiätysti justihi sitä kirijaa ollu meirän kirijastos. Kiärtelin ja kattelin ja lopuuksi mulla oli sylyllinen erilaasia lukemisehen houkuttelevia opuksia. Oli monta runo- ja aforismikirijaa, oli A. Paasilinnaa, jonka otin Isoa Miästä varten, se tykkää siitä. Kyllä mäkin niitä oon lukenu. Sitte löysin neulahuavutuksesta kirijan, tuli jo työtki siinä miälehe. Tais siinä olla muutama muuki kirija viälä pinos.

Soiteltihin johonaki välis taas ystäväni kans ja se sanoo tuavansa sen kirijan joukosnansa ku tuloo meille. Se oli ostanu sen ittellensä, ku oli esti lukenu sen kirijastosta. Se oli Paulo Coelhon Alkemisti. Marja kehuu tosi kovaa lukemaansa ja sai meirät kiinnostumaha siitä. Isoo Miäs oli justihin lukemista vailla, nii se otti sen esti käsihinsä. Mä "jouruun" lukemaha sillä aikaa sitä Paasilinnaa.

Aamulla Miäs sanoo, notta se oli hyvä ja heleppo luettava. Ajattelin, notta sen täytyy olla, ku se yän tuntiina sen oli kahalannu jo läpi. Mä en joutanu sitä heti aloottaa, mutta koko päivän se poltteli mun kynsiä, notta pian mä otan... pian mä otan... Miäsväki lähti purjehtimaha, nii sitte mä tartuun siihen.

Täytyy sanua, notta oli heleppo lukia ja tosi miälenkiintoonen. Se ei oo mikää kemian kirija, vaikka nimi vähä sinnepäin viittaaki. Kirijoottaja, Coelho on Madonnanki lemppari ja se sanoo etukannes tuasta kirijasta näin:"Kaunis tarina magiasta, unelmista ja aarteista, joita etsimme liian kaukaa, vaikka ne ovat aivan silmiemme edessä."

Mä en rupia täs sen kummemmin analysoomahan tai juanta kertomahan, saa jokahinen teherä sen itte, jos lukoo kirijan. Se on moni tasoonen ja ajatuksia herättävä teos. Siinä on symboliikan kiältä, joka puhuu syrämelle. Sen tosiaan lukoo nopiaa, sivuja n. 170 ja heleppua tekstiä. Suasittelen. Ens viikolla pitää taas käyrä vaihtamas kirijapino uutehe. Lukemisiin!