Oomma täs naisporukalla järjestämäs yksiä 40 vee juhulia. Meillon ollu sellaane tapa jo kymmenisen vuatta. Viiskymmppiset saa järijestää itte juhulansa jos haluavat, niille me teemmä sitte laulun. Nämä pippalot alakaa olla hyvin suunnitellut elikkä pualiksi teheryt.

Muisteltihi jo ollehia juhulia ja täs yks niistä. Päätettihi, notta puemma juhulakalun ja ittemmä hianooksi naisiksi luvulta 50 tai niillä main. Kaikki mummaan ja tätien kummin kaimaan vintit ja komerot pengottihi, notta löytääsimmä sopivia verhoja. Hamehet oli sen aijan muatiluamuksia. Ja hyvin säilynehiä. Ei nykyaijan kankahat pysy yhtä hyvinä. Peruukit ja käsiveskat korkkaria unohtamata kaivoomma jostaki. Niitä sovitelles ja toisillemma jakaes meilloli jo hauskaa nii, notta jalaat ristis nauroomma.

Olimma sopinu, notta meemmä sitte naapurikunnan kuntootuslaitoksehe ja taalaamma hianosti ruattia ja teetämmä juhulakalulle rentouttavia hoitoja. Lopuuksi syämmä ittemmä ähkyhyn hyvää ruakaa. Näin me sitte teimmäki. Kyllä meitä pikkuuse kattotihi pitkää siälä venskataalanre kommuunis ja kuntoutuslaitokses. Mä luulen, notta ne ei kaikki oikeen ymmärtäny meirän huumooria. Sou wot, se on niiren häpiä, mitäs ovat nii tosikkoja ja hianoja, mukamas.

Ilta meni rattoosasti, ja kotia piti lähtiä hyvis aijoon, ku oli arki-ilta ja tyät painoo aamulla jokahittellä. No, ku mä tuun kotia, on meirän pihas viaras auto. Ei ollu kukaan tuttu eikä sukulaane, mä siinä miätiin. Vai olisko joku ostanu uuren? Menin sitte sisälle  niis hianoos vetimissäni tiätysti. Voi kauhiaa - olohuanehen soffalla istuu aivan viaras nainen ja kirijoottaa sylikonehella jotaki. Isoo Miäs sille vastaaloo ja taas nainen kirijoottaa. Mä sanoon vähä araasti: "iltaa". Se nainen kääntyy kattomaha mua ja... olsitta nähäny sen hymyn, sellaane vähä vino ja palijo puhuva. Sitte sekin sanoo, notta "iltaa, tässä teemme taloustutkimusta teidän perheestä". Mä siinä sitte rupesin vaaliaa pitkätukkaasta peruukia riisuessani änkkäämähä, notta oon ollu viättämäs syntymäpäiviä. Musta tuntu, notta sei uskonu. Mitähän se sinne tutkimuksehensa kirijootti, jos ei siinä nii jäläkehepäin?